På dette kurset introduseres det nye nevropsykologiske kartleggingsverktøyet FAM (Feifer Assessment of Mathematics). Mange skoler ser at enkelte elever strever med matematikk uten at årsakene er klare, og derfor er målet å utvikle et verktøy som bidrar til å forstå årsaker til matematikkvansker, og hvordan man kan anbefale hensiktsmessige tiltak og differensierte opplæringsløp. Den norske versjonen av FAM, er et unikt kartleggingsverktøy som normeres høst 2024 og vår 2025. Verktøyet er det første av sitt slag i Norge fordi det kartlegger de underliggende hjerneprosessene som er avgjørende for matematikkmestring. Verktøyet er tenkt brukt av faginstanser, som for eksempel PPT og helseinstanser, når matematikkvansker skal kartlegges. I 2023 ble FAM adaptert til norsk og norske forhold. Våren 2025 har de to kursholderne samarbeidet om testing og normering i Kristiansandsregionen. Vi vil på workshopen presentere både verktøyet, foreløpige erfaringer, og gi praktiske råd og aktiviteter til hvordan funn kan følges opp praktisk i skolen. Denne workshopen er dermed egnet for lærere som ønsker å utvikle sin kompetanse i å støtte elever som strever med matematikk
Påmeldingsfrist: 15.9.2025
Antallsbegrensning: 50 deltakere
Linda G. Opheim er førsteamanuensis i matematikkdidaktikk ved Universitet i Agder. Hun underviser på lærerutdanningen, deriblant om matematikkvansker på studiet for spesialpedagogikk. Utvikling av matematikkoppgaver og ressurser er en viktig del av hennes forskningsfelt, og hun samarbeider derfor ofte med skoler om utviklingsprosjekter.
Aase Marie Rolstad har mange års erfaring fra skole, PPT og som høyskolelektor i spesialpedagogikk ved Kristiania. Hun har utviklet TRIBUS-testene. Nå jobber hun i Hogrefe som senior Product Manager(Educational), og er blant annet prosjektleder for FAM-normeringen.