En introduksjon til Friluftslæring

Hvordan legge til rette for læring og livsmestring i naturen

I dette kurset vil du få en innføring i Friluftslæring, en tilnærming til undervisning som foregår i naturen gjennom en rekke frilufts- og læringsaktiviteter. I utviklings- og forskningsprosjektet «Vill Vekst» samarbeider Avdeling for barn og unges psykiske helse (ABUP) ved Sørlandet sykehus HF med Universitetet i Agder og skoler i Agder i utviklingen av tre former for Friluftslæring. Den universelle varianten ligner det vi kjenner som uteskole hvor hele klasser eller trinn har felles undervisning utendørs. Ettersom Vill Vekst-prosjektet har et ekstra fokus på å fremme utvikling, inkludering og psykisk helse hos barn som strever med nevrodivergens (ADHD, Autisme og Tourette) og tilpasningsvansker i hverdagen, utvikles også to varianter som tilbys utvalgte elever på tvers av trinn, kalt for selektive tiltak, og den mer spesialtilpassede varianten som tilbys individuelt eller i gruppe, kalles indikative tiltak. På dette kurset vil du få et innblikk i erfaringene fra Vill Vekst-prosjektet så langt, kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge for gode lærings- og livsmestringsprosesser i naturen, og mulighet til å prøve ut noen av aktivitetene i praksis. Vel møtt til en lærerik dag i naturen!

NB: Du må kle deg for å tilbringe dagen ute. Godt skotøy anbefales, samt en dagstursekk med sitteunderlag, varm drikke, medbrakt niste og ekstra klær.

Påmeldingsfrist: 15.9.2025
Antallsbegrensning: max 30 deltakere.

Vibeke Palucha er sosionom med videreutdanning innen blant annet psykisk helsearbeid og spesialpedagogikk. Hun arbeider ved Avdeling for barn og unges psykiske helse (ABUP) på Sørlandet sykehus HF.
Bjørnar Sollie Timenes jobber som lærer ved Torridal Ungdomsskole hvor han har erfaring med gjennomføringen av en selektiv variant av Friluftslæring. Begge er involvert i Vill Vekst-prosjektet og samarbeider tett med andre skoler og et forskerteam i utviklingen og følgeforskningen på Friluftslæring.