Det finnes ikke vanskelige barn – bare barn som har det vanskelig. Atferd er kommunikasjon
og når barn utfordrer oss i skolen er det viktig å kunne forstå hvorfor det skjer. Å se og forstå
formålet med atferden – er noe mer enn å forstå årsaken til atferden. Vi ser atferden – ikke
barnet bak atferden. Vi setter inn tiltak overfor atferden – ikke barnet selv.
Kurset gir et innblikk i hvorfor atferden hos noen barn blir så sterk, og hvordan den voksnes
forståelse av utfordrende atferd er avgjørende for hvordan de ser og møter barnet.
Jan Arild Gundersen har vært lærer i 35 år, 12 av disse som sosiallærer. Han har alltid likt å jobbe med de elevene som på ulike måter og av ulike grunner har det vanskelig, og er nå leder på Skinsnes skole som er en supplerende enhet som server alle skolene i Lindesnes kommune i forhold til elever som har et særskilt tilrettelagt opplæringsbehov.
Han har blant annet videreutdanning i Sosial kompetanse og atferdsanalyse, Mobbing, Barnekonvensjonen og barns rettigheter i offentlig forvaltning, har jobbet i 6 år som ekstern ressursperson for Læringsmiljøsenteret med mobbesaker over hele landet, har vært medforfatter til boka Problemløsningsmodeller sammen med Erling Roland, har gitt ut boka Skyggespill som handler om seksuelle overgrep mot barn, har vært med og utviklet Sosial Persepsjonstrening (SPT) – et program for læring av sosial kompetanse, har i 5 år sittet som leder av PREPSEC Norge som en del av en internasjonal organisasjon som jobber med å utvikle og kvalitetssikre programmer for sosial kompetanse.
Ellers holder han en del foredrag og kurs for universiteter, høyskoler, fylkeskommuner, kommuner, organisasjoner, lag og foreninger.