Kritisk tilnærming til tekst i et digitalt samfunn

Vi tar utgangspunkt i en modell for kritisk tekstarbeid i klasserommet som vi har prøvd ut i samarbeid med lærere på ungdomstrinnet. Vi vil introdusere og prøve ut arbeidsmåter som kan hjelpe elevene til å utvikle sin kritiske holdning til tekster de møter i dagens digitale tekstverden. Det handler om å vurdere tekstenes troverdighet, men også å forstå hvordan påvirkningskraften i tekstene skapes.

Arbeidet tar utgangspunkt i aktuelle tekster og arbeidsmåter som kan brukes i klasserommet etter at kursdagen er over. Vi vil tilpasse arbeidet til både ungdoms- og videregående skole gjennom tekstutvalget.

Påmeldingsfrist: 15.9.2025

Ingrid Ertzeid er førstelektor i norskdidaktikk ved Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder. Hun underviser i norsk i lærerutdanningen og lektorutdanningen og har lang undervisningserfaring fra grunnskole, videregående skole og folkehøgskole. Hun har blant annet skrevet boka Skaperglede i norskfaget. Elevaktiv literacyundervisning sammen med Anne Løvland.
Anne Løvland er professor i nordisk språkvitenskap ved Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder. Hun har lang erfaring med undervisning i norsk i lærerutdanningen. Ertzeid og Løvland har vært med i forskningsprosjektet CritLit – Critical Literacy in a digital and global world, et samarbeidsprosjekt finansiert av Norges forskningsråd (2020-2023). CritLit har dreid seg om hvordan man kan arbeide i norskfaget for å ruste elevene til å bli kritiske lesere og kreative produsenter av digitale tekster. Forskerne i prosjektet ga sammen ut boka Det tekstkritiske klasserommet samt den digitale læringsressursen for lærere, tekstkritisk.no.