Tips, metoder og strategier
Hvordan kan elever benytte KI-verktøy som genererer tekst på læringsfremmende måter? Hva skal til for å planlegge, utvikle og forbedre egne tekster uten at KI-en overtar elevens skrivearbeid og tenkning? Og hvordan kan læreren bruke kraften i en språkmodell til å tilrettelegge lesing og leseforståelse for elever med andre morsmål enn norsk eller med leseutfordringer? På dette kurset lærer du noen grunnleggende metoder og strategier for tekstarbeid med generativ kunstig intelligens. Du får førstehåndserfaring med praktiske instruksjoner til prateroboter, og du får dessuten et lite innblikk i fersk forskning på kunstig intelligens og skriving i norske klasserom.
NB: Ta med din egen datamaskin til kurset.
Påmeldingsfrist: 15.9.2025
Antallsbegrensning: max 30 deltakere
Jon Olav Sørhaug er førsteamanuensis ved Universitetet i Agder og forfatter. Han har spisskompetanse på digital teknologi og skriving, og samarbeider med en rekke skoler i regionen om utprøving og forskning på bruk av KI-verktøy i klasserommet.