Kurs 39: Sjakk i barnehage og skole

Kurset gir en innføring i hvordan sjakk kan fremme konsentrasjon og læring for de eldste barna i barnehagen og barn i grunnskolen. Sjakk er en lekende aktivitet som inkluderer personer med fysiske funksjonsnedsettelser, og spillet appellerer ofte til barn som ikke finner seg til rette i andre fritidsaktiviteter.
Hvis du kan sjakkreglene, vil du få utbytte av kurset uavhengig av om du selv er nybegynner eller erfaren spiller.

Kurset innbefatter tre korte forelesinger og praktiske øvelser:

Forelesninger:

  1. Sjakk i barnehage og skole: litteratur og forskning.
  2. Sjakk som inkludering. Med kursholders egne erfaringer med sjakkundervisning i skole og for barn og ungdom i vanskelige livssituasjoner.
  3. Lek som læring: «Magnus Carlsen-modellen».

Praktiske øvelser:

  1. Sjakk på nybegynnerstadiet. Kursdeltakerne får en innføring i grunnleggende sjakkstrategi. Målgruppen for denne øvelsen er lærere som vet hvordan brikkene flytter, men ikke så mye mer.
  2. Sjakkaktiviteter som er særlig egnet for barn: «Basketsjakk» og «Stafettsjakk».
  3. Sjakkspill med brett og brikker er en sunn motvekt til digitaliseringsbølgen. Kurset vil imidlertid også gi en innføring i et utvalg sjakk-apper egnet for barn.

ANTALLSBEGRENSNING: Ingen begrensning frem til påmeldingsfrist
Påmeldingsfrist: 4. september

Bjarte Leer-Helgesen er teolog og førsteamanuensis tilknyttet barnehagelærerutdanningen ved UiA. Som sjakkspiller er Leer-Helgesen sjakkspaltist i Aftenposten og Internasjonal Mester, og han har undervist alt fra fengselsinnsatte og nybegynnere til flere av landets største talenter, inkludert Magnus Carlsen.