Hvordan planlegge for trygg læring i naturen, og spesielt med fokus på læring i vann?
Med Kunnskapsløftet 2020 fikk nærmiljøfriluftslivet en enda mer sentral posisjon i læreplanen enn tidligere. Naturopplevelse, bærekraft og trygg læring er viktige dimensjoner i kompetansemålene som omhandler undervisning i naturen. I dette kurset vil deltakerne lære mer om sentrale pedagogiske perspektiver i nærmiljøfriluftslivet, og med utgangspunkt i praktiske læringsaktiviteter knyttet til selvberging i vann, gi innspill på hvordan man skal planlegge for sikkerhet i friluftslivsundervisningen.
Kursstrukturen er både teoretisk og praktisk. Det innebærer at deltakerne skal gjennomføre praktiske læringsaktiviteter i vann, i vannet ved Vaffelbua i Jegersberg. Her benyttes varme våtdrakter som kursholderne deler ut. NB: Ta med badetøy, håndkle og varme klær. Det blir mulighet for å låne varme våtdrakter i de praktiske læringsaktivitetene.
Påmeldingsfrist: 4. september
Antallsbegrensning: 24
Kjetil Fossheim (MAF/UiA): Er prosjektleder og friluftslivsveileder i Midt-Agder Friluftsråd. Underviser også som timelærer i friluftsliv på bachelorutdanningen i idrett og barnehagelærerutdanningen ved UiA.
Ann Christin Helgesen Bjørke (UiA): Underviser i friluftsliv på bachelorutdanningen i idrett, barnehagelærerutdanningen og grunnskolelærerutdanningen ved UiA.
Begge har et godt erfaringsgrunnlag med tanke på å planlegge for trygg læring i naturen.