Barne- og ungdomslitteratur

Hva skal vi lese for barn og unge? Hvordan få barn og unge til å bli mer interesserte i lesing og litteratur? Hva kjennetegner barne- og ungdomslitteraturen som utgis nå? Dette kurset passer for deg som jobber med barn og unge, og som har lyst til å lære mer om litteraturen som utgis for denne målgruppa, og om litteraturformidling. Få oppdaterte litteraturtips og faglig påfyll, bli med på erfaringsutveksling med kolleger, og delta i læringsaktiviteter om litteratur og formidling.

Målet med kurset er at du som deltaker skal få tips til litteratur og verktøy du kan bruke i undervisning eller formidlingssituasjoner, og at du føler deg litt tryggere når du skal velge ut litteratur til barn og unge.

Alle bidragsyterne i dette kurset har tilknytning til forskningsgruppa for barne- og ungdomslitteratur på UiA, og har mye erfaring med forskning på- og undervisning i litteratur og formidling i ulike utdanninger, blant annet i barnehagelærerutdanninga, grunnskolelærerutdanninga, skolebibliotekutdanninga og lektorutdanninga. Velkommen på kurs!

Påmeldingsfrist: 15.9.2025

Siv Terese Omland er utdannet barnehagelærer med master i Barnehagekunnskap, og har skrevet en barnelitterær masteroppgave om fremstillinger av krig og flukt i bildebøker. Fra tidligere arbeidserfaring har hun i hovedsak jobbet som pedagogisk leder i barnehage, og har også noe erfaring som lærer på småskoletrinnet og norsklærer på ungdomsskole.

Cecilie Takle er leder for forskningsgruppa for barne- og ungdomslitteratur ved UiA. Hun har doktorgrad i nordisk litteratur med en avhandling om Siri Pettersens Ravneringene, har skrevet masteroppgave om Maria Parrs Tonje Glimmerdal, og har tatt tilleggsutdanninger i barne- og ungdomslitteratur og kreativ skriving for barn og unge ved Universitetet i Oslo, Norsk barnebokinstitutt, Linnéuniversitetet og Högskolan i Kristianstad.