Leseløft på 1-2-3!

Klasselesekurs – intensiv opplæring på en inkluderende måte.

På 1. til 4. trinn skal kommunen sørgje for at elevar som står i fare for ikkje å ha forventa progresjon i lesing, skriving eller rekning, raskt får eigna intensiv opplæring (Intensiv opplæring, §11-3).
Det er spesielt for de yngste elevene som arbeider med avkoding at intensive lesekurs er nyttig. Leseløftsmodellen slik den er utarbeidet av Annette Dorthea Steinmo retter seg derfor mot nettopp denne aldersgruppen.
I Leseløft på 1-2-3! arbeider elevene i en intensiv periode med Leseløft-stiene i Aski Raski, kombinert med elevsamtaler, lystlesing og litteraturformidling. Denne kombinasjonen er en nøkkel for å forbedre leseferdighetene, gi elevene innsikt i egen leseutvikling, bygge motivasjon og økt lesekapasitet. Alt dette foregår i et inkluderende læringsfellesskap.
Annette Dorthea gjennomførte Leseløft på 1-2-3! for første gang i skoleåret 23/24, på 3. og 4. trinn ved Hana skole. Modellen gav gode, målbare resultater og positiv leseutvikling hos samtlige elever. Ikke mindre viktig så lærerne økt motivasjon for lesing og bedre leseselvtillit hos elevene. Du kan lese mer om resultatene her: https://askiraski.no/leseloft-hana-resultater/
Bli med på vårt kurs for å høre mer om Leseløftsmodellen, samt hvordan Aski Raski brukes som verktøy i dette arbeidet.

Påmeldingsfrist: 15.9.2025

Annette er lærer i Sandnes-skolen på 24. året, og er fremdeles like engasjert i arbeidet. Hun har videreutdanning i den første og andre lese- og skriveopplæringen, er Læreboksforfatter, og har arbeidet som Lesegleder. Annette er brennende opptatt av å bygge system som sikrer at barn lykkes med lesingen, får berikende leseopplevelser og opplever leseglede. Dette engasjementet har blitt sett og anerkjent både av Nasjonalt lesesenter, politikere, og flere medier, både lokalt og nasjonalt. Du kan lese om henne i Morgenbladet her: https://www.morgenbladet.no/aktuelt/2024/08/29/kan-leseloftlaerere-fa-norske-barn-til-a-lese-mer-og-bedre/ og høre podcast her: https://open.spotify.com/episode/19OJLUybjmBRRUOlsUTcQT?si=E8VUUgTRQ36wCFQ7FBNvHA

Ingunn er product manager i Aski Raski. Hun er utdannet adjunkt med tilleggsutdanning og har fordypning i spesialpedagogikk, IKT og Norsk som andrespråk. Hun har arbeidet som kontaktlærer og spesialpedagog i Bergen kommune i 14 år og har nå et tett samarbeid med Bergensskolen der hun får testet alle nye funksjoner i Aski Raski.