Kurs 02: Autisme og tilrettelegging på skolen

Tidlig og god tilrettelegging i skolen er viktig for at barn og unge med autisme skal forstå omgivelsene sine bedre og fungere bedre i hverdagen. For å tilrettelegge på en god måte, må vi ha kunnskap om autisme og kjenne hver enkelt elev godt. Mange av disse elevene strever sosialt og med kommunikasjon, noe som kan føre til misforståelser både fra dem og fra miljøet rundt dem. Økt forståelse for elever med autisme og tilrettelegging, vil derfor være et sentralt tema for kurset. Vi skal snakke om hvordan autisme påvirker stress, språkutvikling, kommunikasjon, samt viktigheten av struktur og forutsigbarhet. Dette vil kunne gi en bedre forståelse for hvordan vi kan legge til rette for meningsfull læring på skolen. Vi vil veksle mellom teori, praksis og eksempler. 

Ann Kristin Tverbekkmo og Elin Brandshaug, seniorrådgivere i Statped. Arbeider til daglig med kunnskapsformidling, deriblant tilknyttet autisme, kommunikasjon og ASK i barnehage og skole. Vi har lang erfaring innen fagfeltene og arbeider med fagformidling – og veiledning i både individ- og systemsaker nasjonalt.