Å lese, erfare og forstå skjønnlitteratur i klasserommet.
Det er behov for å lese mer barne- og ungdomslitteratur i norske klasserom, og det fins utallige innganger til dette. Denne økten gir eksempler på både dialogiske og estetiske innganger til litteratur. Vi gjør læreren i stand til å åpne tekstene for elevene og legge til rette for nysgjerrighet, leselyst og gryende litterær kompetanse.
Å undervise i muntlighet.
Muntlighet som grunnleggende ferdighet er den ferdigheten som blir minst vektlagt i norske klasserom. Det legges ofte opp til muntlige undervisningsformer, men det gis generelt lite spesifikk undervisning i muntlighet. I denne delen av økten skal vi gi en teoretisk innramming og komme med praktiske innfallsvinkler til det å forbedre elevenes muntlige ferdigheter.
ANTALLSBEGRENSNING: Se i påmeldingssystemet om det ennå er ledige plasser på dette kurset.
ORDINÆR PÅMELDINGSFRIST: 4. september
Gro Ulland førstelektor på Høgskolen på Vestlandet der hun underviser på grunnskolelærerutdanningen. Ulland ble utnevnt til merittert underviser i 2023 og hun er særlig opptatt av lese- og skrivekunnskap, barne- og ungdomslitteratur og litteratursamtalen. Gro Ulland har skrevet mange artikler om litteraturundervisning i klasserommet, og er også forfatter på Ordriket 1-7, Fagbokforlagets norskverk for barnetrinnet.
Christian Bjerke er førstelektor ved Høgskolen i Østfold og jobber med grunnskolelærerutdanningen. Hans faglige interesser er begynneropplæringen i norskfaget, litteraturdidaktikk, muntlighet og retorikk, og han jobber også med drama som metode i norskfaget. Bjerke har lenge arbeidet med læreplaner og læreplanforståelse og han ledet læreplangruppa for norsk i Fagfornyelsen. Christian Bjerke er forfatter av fagdidaktiske bøker for norskfaget i lærerutdanningen og er også forfatter på Ordriket 1-7, Fagbokforlagets norskverk for barnetrinnet.