Gruppearbeid som fungerer: Metoder for effektiv samhandlingslæring i klasserommet

Alexandra Lazareva

Det er ofte en forventning om at elever skal kunne samarbeide godt og lære av hverandre når de arbeider i grupper. Selv om dette kan skje naturlig, kan gruppearbeid også ha motsatt effekt. For eksempel kan rollekonflikter og misforståelser oppstå, noe som kan hindre læring og skape dårlig klassemiljø. Dersom grupper byttes ofte, kan disse negative effektene forsterkes ytterligere. Dette reiser en rekke spørsmål: Bør elevene selv velge sine grupper, eller bør læreren gjøre det? Hvilke kriterier bør eventuelt legges til grunn? Eller bør gruppene settes sammen tilfeldig? Er det i det hele tatt en merverdi i å jobbe i grupper?

Svaret på det siste spørsmålet er ja, det er det absolutt. Men forskning har i lang tid vær tydelig på at det tar tid å lære å samhandle i grupper og faktisk dra nytte av samarbeidet (Rummel & Spada, 2005). I dette kurset vil jeg først presentere forskning om ulike roller i grupper, for eksempel Strijbos & De Laat (2010) sin klassifikasjon av roller basert på to akser: små vs. store grupper og individ-orientering vs. gruppe-orientering. De utvikler en overordnet klassifikasjon bestående av åtte typer roller, avhengig av gruppemedlemmenes lav eller høy innsats. Etterpå vil jeg fokusere på hvorfor ulike typer konflikter og misforståelser oppstår i grupper, samt hvorfor det er viktig å gi elevene mulighet til å lære å samhandle før de begynner å jobbe med faglig innhold. Jeg vil presentere konkrete evidensbaserte strategier en lærer kan bruke for å legge til rette for det på en måte som også tar hensyn til mangfoldspersektivet (f.eks., utforming av «gruppekontrakt»). I tillegg vil jeg presentere forskning som gir konkrete retningslinjer for hvordan elever kan øve seg på ulike typer roller innenfor grupper.

Den andre delen av kurset vil være hands-on. Deltakerne vil få prøve ut ulike måter å organisere gruppearbeid på, som utfordrer hver enkelt deltaker samtidig som det setter tydelige «spilleregler». Det første opplegget vil fokusere på å utvikle elevenes ferdigheter i å drøfte, argumentere og begrunne ved å fordele spesifikke roller innad i gruppene. Det andre opplegget vil være utprøving av jigsaw-metoden (puslespillmetoden), der hvert gruppemedlem blir ekspert på sin del av oppgaven for deretter å bidra til gruppens samlede løsning på et gitt problem. Kurset vil avsluttes med en refleksjonsrunde der deltakerne deler sine erfaringer og innsikter.

Digital teknologi kommer ikke til å være hovedfokuset på dette kurset, men vi kommer til å ta opp og diskutere hvordan digitale verktøy kan bli brukt på en hensiktsmessig måte for å legge til rette for enda bedre samhandlingslæring i ulike scenarioer.

Påmeldingsfrist: 15.9.2025

Alexandra Lazareva er førsteamanuensis på institutt for pedagogikk ved UIA. Hun har doktorgrad i informasjonssystemer (2018) som handler om engasjerende nettbasert samhandlingslaæring. Hun forsker bl.a. på undervisningsteknologi, studentaktive læringsformer, og alternative vurderingsformer.

Kilder:
Rummel, N., & Spada, H. (2005). Learning to collaborate: An instructional approach to promoting collaborative problem solving in computer-mediated settings. The journal of the Learning Sciences, 14(2), 201-241.

Strijbos, J. W., & De Laat, M. F. (2010). Developing the role concept for computer-supported collaborative learning: An explorative synthesis. Computers in human behavior, 26(4), 495-505.