Dette kurset skal inspirere og gi lærere og studenter praktiske og teoretiske verktøy for å bruke film i undervisningen. Gjennom en kombinasjon av foredrag, filmvisning og en interaktiv workshop skal deltakerne utforske hvordan film kan fremme refleksjon, kritisk tenkning og engasjement i klasserommet. Kurset skal vise hvordan film kan åpne opp for samtaler om komplekse temaer, og gi konkrete eksempler på ressurser og undervisningsopplegg. Kurset passer for alle som ønsker å bruke film som en pedagogisk metode i skolen.
Kurset vil bestå av to økter:
Økt 1: Film som pedagogisk verktøy (2 timer)
Mål: Gi deltakerne innsikt i hvordan film kan brukes som et pedagogisk verktøy i skolen, samt presentere tilgjengelige ressurser og opplegg.
• Introduksjon til film i undervisningen
-Filmens potensial i klasserommet
-Kort gjennomgang av tilgjengelige ressurser og plattformer
• Filmvisning
• Samtale med pedagog og filmskaper
-Hvordan kan vi bruke film for å åpne opp for diskusjoner om ulike
temaer?
Økt 2: Workshop: utforsk filmens styrke i klasserommet (2 timer)
Mål: Trene deltakerne i å bruke film aktivt i undervisningen gjennom praktiske øvelser og diskusjoner.
• Workshop: Hvordan bruke kortfilm i klasserommet?
-Filmskaper introduserer og viser en kortfilm*, og deler metode og
erfaring med filmformidling i Den kulturelle skolesekken
-Praktisk øvelse: Deltakerne jobber parvis eller i grupper med
oppgaver knyttet til filmene som er vist.
• Samtale og erfaringsdeling
• Oppsummering og videre arbeid
Påmeldingsfrist: 15.9.2025
Berit Andersen er utdannet lærer og medieviter, og er i dag fagansvarlig Barn og unge i Norsk filminstitutt. Her jobber hun med blant annet med å formidling og tilrettelegge for bruk av film i skolen.
Line Reichelt Føreland er universitetslektor ved Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder. Hun underviser i flere emner på grunnskolelærerutdanningene, inkludert litteratur, spill og film.
Cathrine Jakobsen er utdannet innen kommunikasjon og journalistikk, og har bakgrunn fra film, TV og kommunikasjonsarbeid. Nå jobber hun i Kulturtanken som fagansvarlig for film i Den kulturelle skolesekken. Kulturtanken er en statlig fagetat, med blant annet nasjonalt forvaltningsansvar for Den kulturelle skolesekken.