Teoretiske og praktiske perspektiver
Lærere uttrykker en berøringsvegring omkring tematikker som omhandler flerkulturalitet og diskriminering i klasserommet. Undervisningshverdagen preges av tidspress, manglende kunnskap og mangel på gode læringsressurser. En berøringsvilje i form av diskusjoner og vekt på slike temaer i skolen løftes frem som nødvendige erfaringer og refleksjoner, på veien mot et mindre diskriminerende samfunn.
Flerkulturalitet og lærerens rolle i undervisningen er et kurs som vil gi en kort innføring i temaet flerkulturalitet og lærerens etiske rolle i møte med mangfold i undervisningen. Kurset vil ta for seg teori omkring hva flerkulturalitet kan være, hva som kjennetegner en flerkulturell skole og lærerens etiske bevissthet om sin rolle i møte med ulike verdier og holdninger i klasserommet.
Kurset vil i stor grad vektlegge praktiske øvelser som kan bidra til refleksjon, erfaringsdeling og relasjonsbygging både for deltakerne på kurset, og for elever i skolen. Noen av øvelsene vil ha elementer av estetiske uttrykk, og det kan være hensiktsmessig for læringsmiljøet på kurset hvis deltakerne møter med en åpen og utforskende holdning.
Påmeldingsfrist: 15.9.2025
Antallsbegrensning: max 30 deltakere
Kristin Blakstad er universitetslektor i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk på UiA. Hun har tidligere jobbet som lærer i drama/teater og grunnskole/VGS, og forsker nå på lek og estetiske læringsprosesser, didaktikk og profesjonell utvikling. På UiA jobber hun innenfor lærerutdanningen, EVU-emner, Dekomp og disiplinutdanningen i pedagogikk.