En praktisk tilnærming til KI-teknologi i klasserommet
Kunstig intelligens (KI) endrer hvordan vi lærer og underviser. Hvordan kan du som lærer bruke KI til å inspirere, utfordre og støtte elevene dine? I dette kurset får du konkrete eksempler på hvordan KI kan brukes i planlegging, undervisning og vurdering, samtidig som vi utforsker hvordan du kan lære elevene å bruke teknologien på en klok, etisk og reflekterende måte. Fra oppdagende læring og kreative prosjekter til diskusjoner om kildekritikk og etiske dilemmaer, tar vi for oss KI-teknologien du trenger for å støtte opp under elevers læring.
Kursets innhold:
- Hva er KI? Utforsk grunnleggende prinsipper innen KI og det pedagogiske potensialet i teknologien.
- Lærerrollen: KI som en kreativ partner i undervisningsplanlegging, utforming av oppgaver og vurdering.
- Elevrollen: Hvordan KI kan støtte læringsarbeid. Når og hvordan bør elever bruke KI? Hvordan gi opplæring i å kritisk reflektere og vurdere KI-bidrag.
- Praktiske øvelser og eksempler: Konkrete måter KI kan brukes i undervisning og læring. Anvendelser i oppgaver, vurdering og tilbakemeldinger.
- Etiske og juridiske vurderinger: Diskusjon om personvern, databehandling og ansvarlig bruk av KI i skolen.
Kurset handler også om lærerens endrede rolle – fra kunnskapsformidler til veileder for kritisk tenkning og klok bruk av teknologi. Vi reflekterer over spørsmål som: Hvordan sikrer vi at KI styrker, heller enn å svekke, elevenes læring? Når bør vi bruke KI, og når bør vi la være?
NB: Ta med en digital enhet (PC/Mac/ChromeBook/nettbrett/smarttelefon) hvis du skal delta på kurset !
Påmeldingsfrist: 15.9.2025
Haakon Sundbø jobber innen IKT-utdanningen. Med bakgrunn i kompetanseutvikling for barnehage og skole, er Haakon en drivkraft for profesjonell vekst. Han leder instituttets arbeid innen REKOMP/DEKOMP, samt universitetets EVU-tilbud. Hans forskningsinteresser inkluderer kunstig intelligens, læringsanalyse, og digitale læringsplattformer. Han har vært aktiv i arbeidet med kompetanseheving av lærere innen kunstig intelligens i Agder og vil i dette kurset dele praktiske tips og triks om KI.
Gry Jacobsen er norsk- og engelsklærer, skolebibliotekar, og ressurslærer IKT på Grimstad ungdomsskole, i delt stilling på UiA siden 2019. Hun er ansvarlig for utvikling av kurs og innhold for deltakere i tilskuddsordningene DEKOMP og REKOMP i Agder innen profesjonsfaglig digital kompetanse. I tillegg har hun vært med å utvikle og holde en rekke EVU-emner på UiA. Hun har vært aktiv i arbeidet med kompetanseheving av lærere innen kunstig intelligens i Agder og vil i dette kurset dele praksisnære eksempler.