For at du skal kunne tilpasse undervisningen best mulig til dine elever og øke læringsutbyttet, er det viktig at du selv har kjent på hvordan ulike aktiviteter fungerer. Da vil det føles tryggere å prøve ut aktivitetene i ditt eget klasserom slik at du kan bruke tiden med elevene på å veilede og motivere dem.
I denne workshopen vil du delta i praktiske øvelser ved å ta rollen som elev. For at du skal bli en god veileder og motivator må du bli med elevene dine ned i læringsgropa.
Etterfulgt av refleksjoner vil du føle deg mer styrket til å gjennomføre disse ulike aktivitetene i ditt eget klasserom.
Øvelsene er forankret i pedagogisk forskning og vår egen undervisningserfaring, designet for å øke elevenes læring og motivasjon i engelsk.
Ved deltakelse på kurset: Ta med egen PC!
KURSHOLDERE
Hilde Hangeland er lektor med tilleggsutdanning og har lang erfaring fra undervisning i videregående skole i fagene engelsk, historie og spansk. Hun arbeider for tiden som lektor ved Kristiansand katedralskole Gimle og som lærer i delt stilling ved Undervisningsverkstedet på Universitetet i Agder. Samtidig jobber hun mye med profesjonsfaglig digital kompetanse, der digitale ferdigheter og didaktisk kompetanse kombineres. Hennes interesseområder inkluderer språkundervisning, lærerens og elevens digitale kompetanse, verdien av samarbeid og stasjonstrening og hvordan digitale ferdigheter kan brukes tverrfaglig i den videregående skole.
Marianne Eik er lektor med tilleggsutdanning og har lang erfaring fra undervisning i videregående skole, spesielt i engelsk. Hun arbeider for tiden med en offentlig doktorgrad ved Universitetet i Agder i samarbeid med Vest-Agder fylkeskommune. Hennes forskning fokuserer på engelsklærerens bruk av digitale aktiviteter og ressurser. Samtidig underviser hun en klasse ved Tangen videregående skole og deltar aktivt i forskningsgruppens arbeid. Eik har også vært redaktør for læremidler og jobbet som lærer i delt stilling ved Undervisningsverkstedet, fremtidens klasserom ved Universitetet i Agder. Hennes interesseområder inkluderer et elevsentrert aktivt klasserom, lærerens digitale kompetanse, verdien av samarbeid og refleksjon, samt undervisning og læring i engelskfaget.