Kurs 36: Nevrovennlig skole

Fra tilpasning til tilhørighet

Hvordan skaper vi et læringsmiljø som fungerer for flere – også for elever med nevrodiversitet? Dette kurset gir deg konkrete verktøy og nye perspektiver på hvordan undervisning og klassemiljø kan tilpasses slik at autistiske elever, og elever med ADHD og Tourettes syndrom, opplever trygghet, mestring og tilhørighet.

Vi går gjennom:

  • Hva det betyr at en skole er nevrovennlig
  • Typiske barrierer i dagens undervisningspraksis
  • Praktiske og realistiske tilpasninger i en travel lærerhverdag
  • Hvordan vi skaper trygghet uten å senke forventninger
  • Hvorfor det å tilrettelegge for nevrovariasjon gagner alle elever

Du får innsikt i hvordan det oppleves å være elev i dagens skole som høyt maskerende autist, og hva du konkret kan gjøre for å forebygge ufrivillig skolefravær, reguleringsvansker og utenforskap.

Dette kurset passer for lærere på alle trinn, spesialpedagoger, skoleledere og andre som vil gjøre læringsmiljøet tryggere og mer inkluderende – i praksis.

Påmeldingsfrist: 15.9.2025

Marte Dalmo er utdannet grunnskolelærer med videreutdanning i blant annet spesialpedagogikk, krisepsykologi og helsepedagogikk i møte med sjeldne diagnoser. Hun har erfaring fra arbeid i og med skolen – både som lærer og som brukerrepresentant med erfaringsbasert kunnskap som autist.

Hun har selv kjent på kroppen hvordan det er å være høyt maskerende autist i et system som ikke alltid forstår det usynlige strevet. Som medlem av faglig råd i Autismeforeningen, vinner av SPISS-prisen 2025 og forfatter av boka Vidunderbarnets fall, brenner hun for å gjøre skolen tilpasset alle – særlig for dem som faller utenfor standardmalen.