Teoretiske og praktiske perspektiver
Lærere uttrykker en berøringsvegring omkring tematikker som omhandler flerkulturalitet og diskriminering i klasserommet. Undervisningshverdagen preges av tidspress, manglende kunnskap og mangel på gode læringsressurser. En berøringsvilje i form av diskusjoner og vekt på slike temaer i skolen løftes frem som nødvendige erfaringer og refleksjoner, på veien mot et mindre diskriminerende samfunn.
Flerkulturalitet og lærerens rolle i undervisningen er et kurs som vil gi en kort innføring i temaet flerkulturalitet og lærerens etiske rolle i møte med mangfold i undervisningen. Kurset vil ta for seg teori omkring hva flerkulturalitet kan være, hva som kjennetegner en flerkulturell skole og lærerens etiske bevissthet om sin rolle i møte med ulike verdier og holdninger i klasserommet.
Kurset vil i stor grad vektlegge praktiske øvelser som kan bidra til refleksjon, erfaringsdeling og relasjonsbygging både for deltakerne på kurset, og for elever i skolen. Noen av øvelsene vil ha elementer av estetiske uttrykk, og det kan være hensiktsmessig for læringsmiljøet på kurset hvis deltakerne møter med en åpen og utforskende holdning.
Kristin Blakstad er universitetslektor i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk på UiA. Hun har tidligere jobbet som lærer i drama/teater og grunnskole/VGS, og forsker nå på lek og estetiske læringsprosesser, didaktikk og profesjonell utvikling. På UiA jobber hun innenfor lærerutdanningen, EVU-emner, Dekomp og disiplinutdanningen i pedagogikk.

