Hva er egentlig lek? Hvordan kan vi jobbe med det, og hvorfor er det viktig?
I dette kurset vil kursdeltakerne gjennom presentasjon av kursholdernes egen forskning og annen nyere forskning få en grundig innføring i lek, ulike former for lek, lekekultur & lekemiljø. Det blir gjennomgang av vilkår for barns lek i dag, forholdet mellom lek og læring, & refleksjon over deltakernes lekeminner og eget forhold til lek som voksen. En viktig del av kurset vil være å inspirere til og presentere konkrete tips til hvordan jobbe med lek i begynneropplæring og i barnehage.
Nyere forskning i barnehage og skole, og evalueringen av seksårsreformen viser at lek har fått svekket posisjon de senere år. En forklaring på dette kan ifølge nyere studier handle om en manglende forståelse av hva lek egentlig er, og dermed manglende kunnskap om å prioritere og legge til rette for lekens vesen. Lek, og lekenhet, kan ha et mangfoldig uttrykk gjennom både glede, uro og konflikt, og dette vil kurset gå nærmere inn på. Kurset har som omdreiningspunkt at det er behov for en dypere forståelse av hva lek er – og ikke er, og at skole og barnehage må våge å løfte spørsmål som handler om lekens egenverdi, og ikke bare dens nytteverdi. Kurset vil også komme innom hvordan det å jobbe med barns lek er en måte å jobbe med barns medvirkning på i pedagogisk praksis.
Kurset består av forelesninger, refleksjonsgrupper og et panel bestående av forskere og pedagoger i barnehage & skole som jobber mye med lek. Gruppene vil både være blandet og på tvers av tilhørighet til skole/barnehage. Deltakerne vil bli introdusert til konkretiserte tips og inspirasjon basert på tilhørighet (skole eller barnehage), og samtidig er et mål å lære på tvers av institusjonene, særlig med tanke på overgang barnehage-skole. Panelet vil diskutere sentrale problemstillinger knyttet til lek og ta opp spørsmål fra deltakerne.
NB: Det anbefales å lese følgende kronikk skrevet av kursholder 1, Lene C. H. Sirevåg som en kort introduksjon til tematikken:
Vi må snakke mer om lekens egenverdi og mindre om lekens nytteverdi (Utdanningsnytt.no).
Dersom du har spørsmål til kursholderne eller panelet kan dette tas spontant på kurset, evt., send dette inn på forhånd til en av eller begge kursholdere.
Påmeldingsfrist: 15.9.2025
Lene Sirevåg er førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder. Lene forsker på barns lek og har gjennom sin nyere forskning den siste tiden hatt mye dialog med praksisfeltet, særlig via utdanningsforbundet om tema Lek i barnehage og skole. Hennes avhandlingsarbeid er en etnografisk studie av forholdet mellom uro i barneskolen, lek og barns demokratiske medborgerskap. Sirevåg underviser i flere emner innenfor pedagogikk, og hennes forskning har etnografi, pedagogiske grunnspørsmål, barn og unge, barns lek, demokrati og medborgerskap som omdreiningspunkt. Hun er koordinator for unge utdanningsforskere i Europa gjennom, European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), innen tema demokrati og medborgerskap. Hun er involvert i ulike forskningsprosjekter og nettverk nasjonalt og internasjonalt knyttet til barnehage og skoleforskning.
Renate Severinsen er universitetslektor ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder. Severinsen er utdannet barnehagelærer og tidligere pedagogisk leder, med master i pedagogikk med vekt på didaktikk og ledelse. Severinsen underviser i flere emner innenfor pedagogikk på barnehagelærerutdanningen, og har avholdt flere workshops tilknyttet ReKomp-satsingen, blant annet om temaet lek. Severinsen har også utarbeidet en rekke digitale ressurser tilknyttet ulike aspekter ved lek som fenomen. Hennes forskning er preget av å undersøke ulike aspekter ved kvalitet i barnehagen, nå nylig blant annet gjennom et større pågående prosjekt som omhandler små barnehager, og også et prosjekt om voksenrollen i lek, som tar for seg barnehageansattes erfaringer og perspektiver på det å delta i lek sammen med barnehagebarn.