Vi i Sørlandsk lærerstevne ønsker at det faglige påfyllet du får hos oss, skal gi den enkelte skole eller barnehage inspirasjon til å arbeide praktisk med de faglige temaene i egen enhet. Derfor ønsker vi å løfte fram muligheten for å igangsette lokale lærings- og refleksjonsprosesser, og slik legge til rette for varig kompetanseutvikling og fellesskap.
Lag en egen utviklingsprosess! Se også våre tips under!
Idéer til lokal utviklingsprosess
I forkant av Sørlandsk lærerstevne:
Be deltakerne som skal på et av våre seminarer, få en oppgave med å legge merke til en eller flere forhold som dere selv definerer, eller velg fra listen under:
- de viktigste hovedpoengene
- de viktigste kritiske innvendingene
- det de ble mest inspirert av
- de viktigste, nye oppdagelsene
- de mest praktiske eksemplene
I etterkant av Sørlandsk lærerstevne:
Bygg opp en egen prosess, eller prøv en av våre tilnærminger!
A: Utviklingsprosess (Halv dags program)
Lag grupper med ansatte som har sett/hørt samme foredrag.
Arbeid i grupper (60 minutter):
Del i gruppa hva du syns var mest interessant/relevant for deg/din enhet!
- Hvordan kan dere gjøre bruk av innsiktene/refleksjonene?
- Velg ut ett -tre områder
- Gå inn i et område av gangen (hvis det er mulig)
- Velg ut ett -tre områder
- Tenk at forholdet innsikten du beskriver, allerede er til stede i din enhet.
- Hva (konkret) er annerledes/bedre da? (skriv så mange forhold som mulig)
- Hva kan hindre dere i å komme dit? (snublesteiner)
- Noter ned de tre første du kommer på!
- Se på hver snublestein! Hvordan legge til rette for at en ikke snubler i steinen (e)? (Vær konkret!)
- Hvilke relasjonelle elementer må være på plass for at endringen/prosjektet/innsikten skal bli en suksess?
- Tenk enda lenger framover i tid, og dere får besøk av journalister fra et fagblad. De har hørt om suksessen dere har oppnådd på et eller flere av de områdene dere bestemte dere for å ta tak i.
- Beskriv hva dere har gjort! Vær konkret.
- Beskriv hvorfor det var en suksess!
- Tenk: Hva mer gjorde vi som var lurt og engasjerende for å få til det vi har fått til?
Ta utgangspunkt i de valgte områdene, prioritér og forbered en (overbevisende/optimistisk?) presentasjon for resten av kollegiet (5-15 min)
Valg av felles aksjonspunkter. Hva vil vi ta tak i?
Tidsplan? (Hvem gjør hva, når?)
Utsjekk: Hva er det positive dere tar med dere fra denne prosessen?
Hva setter du spesielt pris på av det dine kollegaer bidro med i dag?
B: Refleksjonsarbeid (2-3 timer)
Snakk med kollega(er) / sidemannen (3 min) om hvilke faglige refleksjoner du har etter Sørlandsk lærerstevne.
Plenumsdialog:
- Hvilke tema og problemstillinger var særlig relevante eller inspirerende?
- Hvilke tema og problemstillinger vil vi prioritere og jobbe videre med?
Plenum eller grupper (15 – 30 min):
Ta utgangspunkt i prioriterte tema/problemstillinger:
- Hvordan kan vi ta dette videre i utvikling av den pedagogiske praksisen?
- Notér på flipover eller gråpapir/eller egnet digitalt verktøy (for presentasjon i plenum)
Oppsummering: (60 min)
- Presentasjon fra gruppene
- Lage en tidsplan
- Fordele ansvar
Utsjekk:
Hva fikk du ut av å jobbe med dette?
Hvordan kan du best bidra inn i arbeidet fremover?
C: Forslag til andre arbeidsmetoder i utviklingsarbeid:
- Verdenskafe
- Nyhetsartikkel
- Veggavis
- Dramatisering