“Elevene skal elske skolen og gråte når det er sommerferie!”
Første del av kurset ved Dag Nome (en times varighet):
«Hva vet vi om lekens betydning for de yngste elevene?»
Hva kjennetegner de yngste skolebarnas lek?
Hva er forskjellen mellom lekbasert læring og barnas egeninitierte lek?
Kan skolen gi rom for begge deler?
Andre del av kurset, der du vil få innblikk i hvordan vi på Mosby oppvekstsenter har lagt tilrette for en skolehverdag på elevenes premisser blant annet gjennom bilder og filmer (tre timer).
Hvordan kan du som lærer lage en skolehverdag som inkluderer alle elever?
Hvordan kan leken bli en naturlig del av skolehverdagen?
Hvordan tilrettelegge for lek og lærende aktiviteter?
Hvordan planlegger vi for læringsglede?
ANTALLSBEGRENSNING: Se i påmeldingssystemet om det ennå er ledige plasser på dette kurset.
Påmeldingsfrist: 4. september
Karen Stenslund, utdannet førskolelærer med PAPS, og har master i ledelse fra UiA. Har vært lærer på 1.trinn i 10 år og rektor i 12 år.
Har brennende engasjement for å få leken inn i den norske skolen, og er opptatt av skoleutvikling i sin helhet. Har de siste årene tatt i mot mange besøkende til Mosby oppvekstsenter som ønsker å se hvordan vi praktiserer “ALLE MED”. Jobber aktivt inn mot kommunenes ledelse for å spre budskap om hvordan skolene med enkle grep kan lage en skole som inkluderer alle.
Marianne Aagesen er lærer på 1. trinn på Mosby oppvekstsenter. Hun har vært en “bauta” i utviklingen av “Alle med” og hvordan Mosby oppvekstsenter bruker lek og lærende aktiviteter til å lage en god skolehverdag for alle. Hun vil dele av sin 6 år lange erfaring med lek og lærende aktiviteter i skolen. Organisering av skolehverdagen, tilrettelegging for lek og planlegging av magisk møte, elevaktive arbeidsmetoder er noe av det deltagerne får ta del i.