Bruk av lese- og skriveteknologi i forebyggende og kompenserende perspektiv.
Rundt 20% av elevene i norsk skole har lese- og skriveutfordringer. På kurset går vi gjennom hvordan vi kan bruke tastatur og lydstøtte i den begynnende lese- og skriveopplæringen, og gir eksempler på ulike tilnærminger som kan redusere barrierer i lese- og skriveopplæringen for elever med dysleksi.
Mellom 5-7% av elevene som strever med lesing og skriving har dysleksi.
Vi ser på hvordan vi kan bruke lese- og skriveteknologi for å kompensere for lese- og skrivevansker, og hva som skal til for at elever med dysleksi kan følge vanlig undervisning – en inkluderende undervisning for alle.
Temaer vi vil gå gjennom:
· Lese- og skriveopplæring med lydstøtte.
· Typiske kjennetegn for elever med dysleksi.
· En dysleksivennlig undervisning -hva er det?
· Lese- og skriveverktøy som kompenserende verktøy.
ANTALLSBEGRENSNING: Se i påmeldingssystemet om det ennå er ledige plasser på dette kurset.
PÅMELDINGSFRIST: 4. september
Marianne Engen Matre er førsteamanuensis i pedagogikk ved institutt for pedagogikk ved UiA. Hun har tidligere jobbet som lærer og spesialpedagog, og forsker nå på lese- og skriveteknologi. Hun har erfaring med undervisning på lærerutdanningene og disiplinstudiene i spesialpedagogikk ved UiA.